95 درصد گرد و غبار كشور منبع خارجی دارد
نوشته شده توسط : amatrack

'پرویز گرشاسبی' روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان زایی افزود: بر اساس اطلاعات موجود، منبع 2 تا 5 درصد میزان گرد و غبار كشور از بیابان های داخل كشور است.

وی با اشاره به این كه، به طور قطع وجود ریزگردها در هوا متاثر از وجود بیابان ها نیست، اظهار داشت: اگر مدیریت اراضی كشاورزی و شهری به خوبی انجام نشود، می تواند خود عامل وجود ریزگردها در هوا باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: آنچه هم اكنون در ایران در خصوص وجود ریزگردها رخ می دهد، منشاء آن از سوی كشور عراق است.

وی اضافه كرد: عواملی همچون بهره برداری نادرست سرزمین، كاهش منابع آبی عراق از دجله و فرات توسط كشور تركیه، تغییر معیشت مردم و رهاسازی اراضی كشاورزی باعث ابجاد ریزگردها در كشور عراق شده است.

سرپرست معاونت آبخیزداری سازمان جنگل ها تصریح كرد: طی سال 90 طرح مطالعاتی و اجرایی مقابله با بیابان زایی كشور عراق توسط ایران تهیه شد.

وی با اشاره به این كه، ایران در سال جاری به مدت 2 سال ریاست بخش آسیایی كنوانسیون مقابله با بیابان زایی را بر عهده گرفته است، افزود: بر اساس این طرح در كشور عراق 13 میلیون هكتار بیابان و 2 میلیون هكتار كانون بحران شناسایی شده است.

گرشاسبی اظهار داشت: همچنین طی سال گذشته تلاش شد تا كشور عراق به عنوان یكصد و هفتاد و چهارمین عضو كشورهای كنوانسیون مقابله با بیابان زایی ملحق شود.

وی افزود: حدود 270 هكتار جنگل كاری در حاشیه كمربندی شهر كربلا از جمله اقدامات در خصوص مقابله با بیابان زایی در كشور عراق بوده است.

معاون مناطق خشك و نیمه خشك گفت: تلاش كار گروه مقابله با بیابان زایی بر این است كه دولت عراق در جذب اعتبار و هدایت طرح جنگلكاری اقدامات لازم را انجام دهد.

وی تاكید كرد: در صورتی كه اقدامات موثری در خصوص مقابله با بیابان زایی و تثبیت گرد و غبار كشور عراق صورت نگیرد، ممكن است وضعیت گرد و غبار ایران شدت بیشتری پیدا كند.

وی یكی از راهكارهای مقابله با گرد و غبار را همكاری و هماهنگی سازمان محیط زیست و وزارت امور خارجه دانست و اظهار داشت: سازمان محیط زیست، وزارت امور خارجه و دولت باید فعالیت های خارجی را روی كشورهای منطقه افزایش دهند تا با رایزنی و پیگیریهای فنی و كار گروه ملی گرد و غبار، میزان ورود ریزگردها از كشور عراق كاهش یابد.

گرشاسبی اضافه كرد: هم اكنون دولت، تثبیت شن های روان در كشور را در دستور كار خود قرار داده است كه در صورت تامین اعتبار مورد نیاز این بخش نیز اجرایی می شود.

اقتصام**9186/1594





:: برچسب‌ها: به من , تصویر , سیاتل ,
:: بازدید از این مطلب : 306
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: